دانستنی‌های کودک | عاروسُک جُلی ابرکوه
  • کد مطالب: ۲۲۹۷۳۳
  • /
  • ۲۰ خرداد‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸

دانستنی‌های کودک | عاروسُک جُلی ابرکوه

امروز قرار است به شهر زیبای ابرکوه در استان یزد سفر کنیم و با یکی از عروسک‌های قدیمی کشورمان آشنا شویم. این عروسک «عاروسک جلی» نام دارد.

امین صادق‌پور - امروز قرار است به شهر زیبای ابرکوه در استان یزد سفر کنیم و با یکی از عروسک‌های قدیمی کشورمان آشنا شویم. این عروسک «عاروسک جلی» نام دارد.

در گویش محلی مردمان ابرکوه، به عروسک، «عاروسک» و به تکه‌های پارچه «جُل» می‌گویند. عاروسک جلی حدود چهار قرن پیشینه دارد و در سال‌های اخیر نیز حامد اکرمی آن را احیا کرده است.

عاروسک زیبای جلی با شماره‌ی ۱۵۰۴ در سال ۱۳۹۶ به فهرست آثار ملی ناملموس ایران افزوده شده است.

عاروسک از چهار قرن پیش به دست مادربزرگ‌ها برای نوه‌ها به این شکل تولید می‌شده و در سفر «جای جاگات» در سال ۲۰۲۰ میلادی به ایران، از سوی آقای راجا گوپال، نماینده‌ی شهردار ژنو، نماد صلح جهانی شناخته شد‌.

از پوشش‌های عاروسک جلی می‌توان به شش‌چین، هشت‌چین، جلیقه، چارقد، نظامی و تنبان اشاره کرد که مدل بیشتر لباس‌های آن‌ها مربوط به دوران قاجار است.

بی‌بی، سید، مش‌سکینه، مش‌رباب، حاج‌رضا، مش‌تقی، گل‌حسن، گل‌حسین، حاج‌محمد،حاج‌بی‌بی، ماه‌بی‌بی، شاه‌بی‌بی، بی‌بی‌زبیده و مش‌رقیه از نام‌های عاروسک جلی و برگرفته از نام‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.